صنایع خانگی و تزئینی

 

 امروزه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي لوازم خانگي، بحث مصرف انرژي اين محصولات است؛ كالاهاي ايراني نسبت به نمونه‌هاي خارجي چه تفاوت‌هايي در اين زمينه دارند؟ 
      اصولا بحث بهينه كردن مصرف انرژي برق و گاز و غيره، در ايران قبل از تصويب قانون بهينه‌كردن مصرف انرژي، خيلي مورد توجه نبود. اين قانون ۴ سال است كه تصويب شده. علت آن هم اين است كه هزينه‌هاي گاز و برق خيلي پايين بود و در سبد مصرفي خانوارها به چشم نمي‌آمد. با منطقي كردن قيمت حامل‌هاي انرژي، قيمت‌ها نيز منطقي شد. بنابراين بايد توليدكنندگان در زمينه بهينه كردن مصرف انرژي اقدام مي‌كردند. يعني كاهش مصرف انرژي نه به اين معنا كه راندمان را پايين بياورد و در عين افزايش راندمان حرارتي، مصرف انرژي كاهش يابد. اين يك ضرورت و يك الزام بود. چون قبلا هيچ خريداري از ميزان برق مصرفي نمي‌پرسيد. اما بعد از اين قانون مصرف انرژي براي خريد يك وسيله يك شاخص شد و در زمينه لوازم خانگي انرژي‌بر پيشرفت‌هاي زيادي كرده‌ايم. مثلا الان گريد A و B انرژي در يخچال گريد بسيار خوبي است. حتي در مواقعي يخچال‌هايي را كه با گريد A از خارج وارد مي‌كردند، در اينجا تست كردند كه برابر با گريد B ما بود. يعني شاخص‌هاي سنجش گريد انرژي آنها با ما تفاوت داشت و در ايران اين سنجش واقعي‌تر بود. 

اهميت برچسب‌هاي انرژي در چيست؟
     يكي از عوامل توسعه بازار، بالارفتن گريد‌هاست. همچنين در صادرات هم اين گريد‌ها يك شاخص براي تعيين كيفيت است. در وسيله‌اي كه قرار است صادر شود، بهينه بودن مصرف انرژي در بازارهاي صادراتي، يك نوع شاخص است. در وسايل انرژي‌بر گازي مانند آبگرمكن‌ها و انواع بخاري‌ هم كار كرده‌ايم كه نتايج خوبي هم خواهيم گرفت. 

علاوه‌بر مسائل مربوط به انرژي، محصولات داخلي به لحاظ طراحي چه وضعيتي دارند؟
     در حقيقت اين مسائل زيرمجموعه مقوله‌اي به نام كيفيت قرار مي‌گيرند. ما در زماني نه چندان دور يعني ۱۵ سال پيش، لوازم خانگي باكيفيت توليد مي‌كرديم اما كيفيت در چند ويژگي‌ خاص خلاصه مي‌شد. در حالي كه امروزه كيفيت يك مجموعه است؛ طراحي، رنگ، سهولت استفاده، زيبايي و غيره است كه اين مسائل خود را در ظاهر نشان مي‌دهد. آنچه كه خود را نشان نمي‌دهد شامل عمر مفيد كالا، بحث گريد انرژي، مقاومت و مهم‌تر از همه اين مسائل تضمين كيفيت است؛ يعني ثبات اين ويژگي‌ها بايد تضمين شود. بعد مي‌رسيم به نظام مهندسي كه بايد در كالا به كار رفته باشد. نوع مواد اوليه، انبارداري، خط توليد و رعايت همه استانداردها. از همه مراحل توليد تا ارائه در فروشگاه‌ها. به همين خاطر هم بعضي از لوازم خانگي موجود در بازار مشمول استاندارد‌هاي اجباري ملي است. يعني بايد مهر استاندارد داشته باشد. 

شما استاندارد را زيرمجموعه كيفيت حساب كرديد، چه تفاوتي با هم دارند؟
     استاندارد يك محدوده است. يعني كالا را طبق استاندارد مربوط تست مي‌كنند و در ازاي داشتن حداقل‌ها نشان استاندارد به كالا داده مي‌شود. اما كيفيت حد و حدود ندارد. بنابراين يكي از ويژگي‌هاي كيفيت اين است كه كالايي كه مشمول استاندارد ملي است، آيا آن را دريافت كرده است يا نه؟ 

خدمات پس از فروش هم در زمره كيفيت قرار مي‌گيرد؟
      من با عبارت خدمات پس از فروش كه فقط تاكيد بر بعد از فروش داشته باشد، موافق نيستم. به جاي آن خدمات فروش را پيشنهاد مي‌كنم؛ زيرا بسياري از خدمات برمي‌گردد به قبل از بردن كالا به منازل. وظيفه فروشنده است كه اطلاعات كامل و جامع را به خريدار بدهد. همه ويژگي‌ها را بيان كند. 

وظيفه فروشنده است كه اطلاعات كامل را به خريدار بدهد و همه ويژگي‌ها را بيان كند. یا به شکل گفتاری یا به صورت مكتوب ارائه دهد

     چه در بحث گفتاري يا اينكه به صورت مكتوب ارائه دهد. يعني كالا با شناسايي كالا خريداري شود و بعد خدمات پس از فروش؛ از نصب و راه‌اندازي تا خدماتي كه نقص‌ها و ايرادها را برطرف مي‌كنند. 

ولي بسياري از برندها از خدمات پس از فروش به عنوان يك مزيت رقابتي ياد مي‌كنند؟
     متاسفانه در صنعت لوازم خانگي بحث تضمين كيفيت تا حدودي كمرنگ است. مشتري كالا را به خانه مي‌برد و در مدت كوتاهي ممكن است كالا دچار نقص و خرابي شود. فروشنده‌ها در اين مواقع از خدمات پس از فروش حرف مي‌زنند در حالي كه بحث تضمين كيفيت نبايد محدود به بازه زماني بسيار كوتاهي باشد. يك كالا بايد عمر مفيد تضمين‌شده‌اي داشته باشد. اين خدمات نيست! پس تضمين كيفيت كجاست؟! يعني مشتري بايد آسوده‌خاطر باشد كه تا مدت زمان مشخصي كالا با نقص مواجه نخواهد شد. 
     شركت‌هاي زيادي هم در زمينه تعمير و نصب و راه‌اندازي لوازم خانگي ايجاد شده‌اند كه به اصطلاح خدمات پس از فروش محسوب مي‌شوند، نظرتان را در اين زمينه بفرماييد. 
     ما با اخذ مجوز از سازمان استاندارد، براي نخستين بار در جهان استاندارد ملي نصب و راه‌اندازي لوازم خانگي انرژي‌بر را به عنوان خدمات پس از فروش تهيه و تدوين كرديم. بعضي از كارخانه‌ها سرويس نصب و راه‌اندازي دارند و بعضي ندارند اما شركت‌هاي زيادي در زمينه نصب و راه‌اندازي به وجود آمده است كه ممكن است دانش لازم را هم نداشته باشند. يعني پشتوانه علمي و تجربي ممكن است نداشته باشند. در واقع استاندارد ملي، مشخص مي‌كند كه تعميركار چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد. 

ضمانت اجرايي اين استاندارد چگونه است؟
     سال گذشته كه با همكاري سازمان ملي استاندارد اين قانون تصويب شد، در ابتدا تشخيص داديم كه اين استاندارد به صورت تشويقي اجرا شود. امسال پيشنهاد داده‌ايم كه تبديل شود به استاندارد ملي اجباري تا هر كسي نتواند ادعاي نصب و تعمير را داشته باشد. 

وضعيت كنوني صنعت لوازم خانگي داخلي با توجه به تعريفي كه شما از شاخص‌هاي كيفيت داريد، چگونه است؟
     ما در بعضي از انواع لوازم خانگي مزيت‌هاي خوبي داريم. يعني بعضي به سطح كيفيتي كه عرض كردم، رسيده‌اند بعضي نزديك به اين سطح هستند و بعضي هم هنوز فاصله دارند. به همين جهت است كه امروزه در زمينه لوازم خانگي به اروپا صادرات داريم. حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، كشورهاي آفريقا از ديگر بازارهاي صادراتي كالاهاي ايراني هستند. از چرخ خياطي خانگي گرفته تا انواع و اقسام ظروف و غيره. 

آماري هم از ميزان اين صادرات داريد؟
     مي‌توانم آماري مقايسه‌اي از سال ۸۷ تا ۹۱ به شما ‌بدهم. در سال ۸۷ چيزي حدود ۸۴ ميليون دلار منهاي قطعات و ظروف، صادرات لوازم خانگي داشته‌ايم كه سال ۸۸، به چيزي حدود ۱۸۰ميليون دلار رسيده است و در سال ۸۹ صادرات لوازم خانگي به بالاي ۲۴۵ ميليون دلار رسيده و سال ۹۰ به خاطر بحران تحريم و مسائل ارزي، با مقداري افت بيش از ۲۲۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ايم. همچنين آمار سال ۹۱، رقم ۲۲۹ ميليون دلار صادرات را نشان مي‌دهد. اين آمار واقعي است كه از گمرك گرفته‌ايم. 

چه لوازمي صادر شده است؟
     انواع كولر آبي، اجاق گاز، يخچال و يخچال فريز، جارو برقي، چرخ خياطي، تلويزيون، آبگرمكن، قهوه‌ساز، مايكروفر و غيره. كشورهايي آسياي ميانه، آفريقا و اروپا مشتريان محصولات ايراني هستند. مثلا چرخ خياطي به اروپا و اروپاي غربي صادر مي‌شود، آبگرمكن گازي به ايتاليا و كولر گازي به سودان، افغانستان و عراق. 

صنعت لوازم خانگي در ميان ساير صنايع چه جايگاهي دارد؟
     لوازم خانگي يكي از متنوع‌ترين صنايع است. مهم‌تر اينكه اين صنعت، براي صنايع مهمي مانند پتروشيمي، فولاد، مس و آلومينيوم ايجاد ارزش افزوده مي‌كند. به همين جهت صنعت لوازم خانگي در همه جهان يكي از لوازم شتاب‌دهنده اقتصادي كشورهاست. ديگر اينكه هيچ صنعتي مثل لوازم خانگي نيست كه محصولاتش در طيف وسيعي از تمام طبقات اجتماعي مصرف داشته باشد؛ زيرا جزو وسايل اجتناب‌ناپذير زندگي هستند. مثلا در يك خانه ممكن است مبل و صندلي و قالي و... نباشد اما امكان ندارد كه يخچال و تلويزيون نباشد بنابراين تنها صنعتي است كه محدوديت و حد و مرز ندارد.

    صنایع ایران با وجود كادر مهندسي بسيار قوي ،‌تجهيزات توليدي تخصصي و انحصاري ، تعهد و التزام پرسنل و مديريت شركت به امر كيفيت و تحويل به موقع ، همكاري با توليد كنندگان معتبر داخلی ، وجود شبكه گسترده فروش و خدمات باعث گرديد اين شركت در مدت فعاليت چند ساله خود در زمینه های زیر سر بلند از انجام كليه سفارشات در يافتي ، نامي نيك از تلاش صنعتگر ايراني در صنایع داخلی بر جاي بگذارد.

 

     - ارائه خدمات مشاوره در زمینه های  مختلف صنایع ( برندینگ, طراحی لوگو, چاپ و تبلیقات )

     - مطالعات مکان یابی و مطالعات بازارهای هدف صنایع

     - مطالعات امکان سنجی و طرحهای توجیهی صنایع

     - طراحی و احداث واحدهای صنایع ( تاسیسات و ابنیه )

     - اصلاح, ارتقاء و تامین تجهیزات و ملزومات واحدهای صنایع

    - تامین و تدارک کلیه لوازمات صنایع ( ابزارآلات, ملزومات ایمنی, ماشین آلات صنعتی, ماشین سازی, برق, الکترونیک, اتوماسیون صنعتی, انرژیهای نو و پاک )

     - همکاری آموزشی و مشاوره ای در طراحی و پیاده سازی واحدهای صنایع ( صدور کلیه گواهینامه های استاندارد بین المللی ISO )

     - فن آوری اطلاعات و ارتباطات واحدهای صنایع ( سخت افزار, نرم افزار, سیستم های جامع و خدمات اینترنت, طراحی وب سایت, شبکه و سیستم های مدیریت CRM 

     - مشاور بانکی و سرمایه گذاری واحدهای صنایع

     - تامین مالی

       ما به دنبال ايجاد فرصت هاي جديد  براي کسب و کار شما هستيم, فرصت هاي کسب و کار نبايد از دست بروند، در دسترس بودن اطلاعات جامع و بروز کسب و کار مي تواند به تحولي مثبت در فضاي کسب و کار شما بينجامد, براي شروع  و اثبات عملي اينکه ما هواي شما را داريم با ما تماس بگيريد.

 

                                                                                                                                                               صنایع ایران

شرکت وردسان

شرکت وردسان

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شرکت وردسان

شرکت وردسان

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اتصالات قابل انعطاف

اتصالات قابل انعطاف

ارسال شده در : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
ماشین ساز پایدار صنعت ارومیه

ماشین ساز پایدار صنعت ارومیه

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
وکیل پایه یک وکارشناس ارشد حقوق

وکیل پایه یک وکارشناس ارشد حقوق

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
داوری در دعاوی وقراردادها

داوری در دعاوی وقراردادها

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
مشاور حقوقی در شرکت ها

مشاور حقوقی در شرکت ها

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
گروه صنعتی نانو طراح

گروه صنعتی نانو طراح

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
مشاوره پیش تولید

مشاوره پیش تولید

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
نشست مقامات عالی رتبه ایران و آلمان

نشست مقامات عالی رتبه ایران و آلمان

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
تولید قطعات لاستیکی شایان پلیمر

تولید قطعات لاستیکی شایان پلیمر

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
صنایع مفتولی کمیل

صنایع مفتولی کمیل

ارسال شده در : ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
عایق نانو پلیمر - عایق نانو سیلیکون

عایق نانو پلیمر - عایق نانو سیلیکون

ارسال شده در : ۱۳۹۷/۰۷/۰۴


Copy

شرکت فنی مهندسی علم و صنعت خواجه نصیر

مطالب مرتبط

ثبت شکایات

قوانین ثبت آگهی

قوانین وبسایت

 

logo-samandehi

دارای پروانه نشر از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آدرس : ایران- تهران، زعفرانیه

صندوق پستی 1458-19395

تلفن :

+982122750210

+982122750380

+982122750430

نمابر:

+982122750569

همراه:

+989128361805

ایمیل:

info@sanayeiran.com

وبسایت:

www.sanayeiran.com

عضویت در خبرنامه

... و یا ایمیل خود را وارد کنید.

 
تماس با ما

*نام:

ايميل:

*پيام: